om operationen

Söndag
Jag och mamma hade världens mysigaste dag dagen innan operationen. Vi kikade i mysiga affärer, åt god mat och kollade tv. Jag ville äta goda saker men inte allt för mycket. Jag äter otroligt mycket i vanliga fall, så om jag hade proppat i mig massor med mat veckorna innan operationen så hade min magsäck blivit större vilket bara hade gjort det jobbigare nu efteråt när jag inte kan få i mig så mycket mat. Jag gick och la mig vid 23.00 men det var väldigt svårt att somna. 
 
Måndag
05.40 ringde alarmet. Jag gick upp och duschade och satte mig vid bordet och kollade på när mamma satt och åt god frukost..snacka om jobbigt. Jag fick inte ens dricka vid den tiden eftersom jag inte fick dricka någonting upp till 2 timmar innan jag skulle vara vid sjukhuset. 06.30 åkte jag och mamma till USÖ. Vi fick sitta och vänta i 40 minuter!! Vi skulle ha börjat allt vid 07.00, men nej nej så blev det inte. När sjuksköterskan hämtade mig tog hon lite blod från mig i fall jag skulle behöva något under eller efter operationen. Sen fick jag gå till mitt rum och byta om till de vackra operationskläderna (slaskiga strumpor som går ända upp på låren, farmor-trosor och en tröja som är öppen i hela ryggen). Sen gick allt väldigt fort. Efter att sköterskan hade kört mig till fel avdelning två gånger (först öronavdelningen och sen plastikavdelningen) kom vi äntligen fram till käkkirurgavdelningen där läkarna stod och väntade. Jag sa hejdå till mamma innan de skjutsade in mig till operationssalen. Vilket läskigt rum det var..det var kallt och fullt av konstiga saker. De bad mig hoppa upp på "operationssängen" sen ställde de några frågor och sprutade in "sömnmedlet" i armen på mig. De satte någon grej över min mun som jag skulle andas i, sen blev jag jätte yr och somnade direkt.
 
När jag vaknade upp låg jag på uppvaket med en kylmask över ansiktet vilket var väldigt skönt. Jag kommer ihåg att jag hade väldigt svårt att andas, vilket jag försökte berätta för sköterskorna och de sa att det var för att jag hade haft en slang ner i magen. Jag försökte sedan få fram att jag var väldigt torr i munnen. Det tog ett tag innan de förstod, men till sist fick jag en liten tuss som de blötte och stoppade i min mun då och då. Läkarna kom och berättade att operationen hade gått jätte bra. Operationen var planerad att ta 6 timmar men tog bara 4.10 timmar. Efter några timmar på uppvaket flyttade de mig till mitt rum på våningen under. Det jobbigaste var nog att jag var så galet torr i munnen hela tiden. Jag hade inte jätte ont och så fort jag fick ont så fick jag smärtstillande.
 
Tisdag
Jag sov väldigt mycket under tisdagen. Jag fick testa att dricka för första gången och gud så gott det var! Jag fick vatte, juice och soppa. Det var jätte gott. Det var jätte lätt att dricka ur pipmuggarna som jag fick men jag hade ändå dropp eftersom jag inte fick i mig så mycket. Jag låg i sängen hela tisdagen eftersom jag hade kateter. Jag hade inte så ont, och som sagt så fick jag smärtstillande så fort jag kände att det gjort ont.
 
Onsdag
På onsdagen tog de bort katetern och jag testade att gå och kissa. Det var väldigt konstigt att ta bort kylmasken, ansiktet blev väldigt tungt och varmt och jag blev väldigt trött efter jag hade varit uppe och gått. Mamma kom vid lunch och hon hjälpte mig att duscha. Det var så himla skönt efteråt men gud vad det tog på krafterna. Jag sov som en stock efteråt. Sen kom mina fina vänner Fia och Malin och hälsade på. Det var så mysigt :D
 
Torsdag
Jag var så galet trött på torsdagsförmiddagen. Jag sov inte alls bra natten mellan onsdag och torsdag. Jag gick och kissade varje timme och drack var 10e minut. Mamma kom vid lunch och jag fick åka hem! 
Det var väldigt jobbigt att ta sig från sängen till bilen men det gick. Det var väldigt skönt att komma hem men ändå lite jobbigt eftersom jag hade vant mig med servicen på sjukhuset. Mamma gjorde soppa åt mig och jag surplade i mig den innan jag deckade i sängen. Jag hade inte speciellt ont under dagen och om jag får ont så tar jag bara en alvedon så blir det bra.
___________________________________________________
 
De fina operationskläderna


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0