käkoperation - sammanfattning del 3

Efter
Dagarna efter operationen var jag otroligt hungrig. Man måste äta flytande 4-6 veckor efter operationen, sen får man övergå till mjuk mat. Men andra dagen hemma så gjorde jag potatismos och det gick jätte bra att äta. Man blir inte mätt på soppor. De två första veckorna var jag ganska less på att vara hungrig hela tiden. Jag gick på smärtstillande och hade inte så ont. Jag kände mig tung i ansiktet den första veckan. Min älskade mamma tvingade först ut mig i trappuppgången där jag fick gå vändor tills jag blev trött. Man är väldigt trött den första tiden eftersom man varit sövd så länge. Mamma fick hjälpa mig och duscha och laga mat för det orkade jag inte göra själv. Efter en vecka började jag ta promenader med mamma, detta gjorde så att svullnaden la sig snabbare. Jag gick endast ner tre kilo efter operationen, och dessa tre kilon gick jag uppå igen väldigt snabbt.
Två veckor efter operationen tog jag steget att kolla mig själv i spegeln. Det var väldigt obehagligt.
 
I början var det svårt att prata, men det gick bättre och bättre ju mer man pratade. Jag kunde inte säga "r" i början utan jag sa "l" haha, så det blev "loadtlip" istället för "roadtrip"..det var lite roligt.
 
Jag åkte till sjukhuset varje vecka i några veckor efter operationen. Efter en vecka fick jag gummiband som skulle hålla ihop käkarna. Dessa band skulle sitta i hela tiden första veckorna. Efter några veckor fick jag ta av dom när jag skulle äta. Det gick jätte bra att ta av och på dessa band.
 
Det jobbigaste efter operationen var:
- Att inte kunna borsta tänderna efteråt. Det var hemskt att gå runt med ett tjockt lager på tänderna.
- Att inte ha känsel i ansiktet. Jag har fortfarande inte fått tillbaka full känsel.
- Att inte kunna sova på mage!!
- Att inte vilja visa sig offentligt. Det tog några veckor innan jag vågade mig ut på stan. 
Jag kommer inte på något mer...jag har glömt ganska mycket trots att det bara var 9 månader sen.
 
Idag tycker jag att svullnaden har lagt sig helt. Allt känns väldigt bra och jag kan tugga/äta hur bra som helst. Jag har inte fått tillbaka all känsel, och det kanske jag aldrig kommer få. Det är inget som påverkar mig på något sätt så det gör ingenting. Operationen är det bästa jag gjort i hela mitt liv och jag är så glad och stolt över mig själv att jag gjorde det valet. Jag skulle rekommendera operationen till er som har underbett varje dag i veckan om ni känner att ni mår dåligt över det och det påverkar er. Man gör inte bara den här operationen för utseendet utan även för att förhindra smärta i framtiden då man sliter ut käkarna enormt.
 
Är det någon som har frågor angående operationen eller något annat så är det bara att ni hör av er.
[email protected]
 
Kram
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Fick du duscha innan operationen ?

Svar: Jag kommer inte riktigt ihåg. Men jag har för mig att jag inte fick duscha 12 timmar innan eller något sånt!
Sofia Hjertqvist

2013-12-14 @ 19:59:13
Ellinor Joelsson

Men JÄVLAR vad bra det blev(!!) Är en tjej på nitton som ska göra samma operation om en månad, hoppas på samma resultat som dig. Skönt att läsa om dina erfarenheter så man får ett hum om vad man ska igenom. Finns det någon mer mjuk mat du rekommenderar förutom potatismos? Vad åt du mycket av? Tänker att man behöver mycket energi för att läka...

Svar: Åh tack så jätte mycket! Vad glad jag blir :D Du kommer bli så nöjd. Det är jag säker på! Jadu, jag åt taccoköttfärs (så köttfärssås borde också funka), lax, rotmos och ris. Egentligen får man ju inte äta mjuk mat för ens efter 6-8 veckor, men jag fuskade. Så var försiktig om du börjar äta mjuk mat direkt som jag gjorde ;) ställ gärna fler frågor om du vill!

Kram och lycka till
Sofia Hjertqvist

2014-03-12 @ 17:49:42
Sabina

Först vill jag bara säga vad bra det blev! Jag ska själv göra samma operation om ca två månader och blev ännu mer taggad när jag läst om din erfarenhet! :) Ser inte fram emot svullnaden dock haha..Har redan ett runt ansikte som det är XD Jo, kräktes du något? Jag vet när jag hade min andra op att jag gjorde det, vilket inte var så najs med nyopererad mun. :/
Kul att det gick så bra och blev så snyggt iaf! :D

Svar: Hej! Tusen tack, vad glad jag blir :D Du kommer bli så nöjd! Haha svullnaden är inte så rolig, men man får härda ut dom månaderna. Det är värt det! Jag kräktes ingenting faktiskt. Var väldigt nervös att jag skulle göra det, men jag hade tur! Stort lycka till :D
Sofia Hjertqvist

2014-12-05 @ 09:52:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0