käkoperation - sammanfattning

Jag föddes med underbett och märkte inte av det när jag var liten. När jag blev äldre så blev underbettet större och jag började må dåligt över det. Jag visste inte att det var något som man kunde operera bort. Jag tror jag gick i nian första gången min tandläkare föreslog att jag skulle genomgå en käkoperation. Jag var helt emot det då även om jag mådde dåligt över underbettet. Jag tyckte att det var fel att ändra på något som jag föddes med. Jag fick förfrågan en eller två gånger till efter det, men jag nekade igen. Ungefär två veckor innan jag fyllde 18 hörde de av sig en sista gång för att vara säkra. (Efter man fyllt 18 kostar det) Den gången tackade jag ja. Mitt underbett hade blivit värre och jag mådde inte alls bra. Då drog processen igång. Visdomständerna opererades bort och jag hade tandställning i lite mer än ett år. 
 
Innan
Dagen jag fick ett datum för operationen var helt underbar. Jag räknade ner dagarna och såg fram emot det så mycket. Jag tror att det var min inställning till operationen gjorde att det gick så himla bra under och efter operationen. Jag var väldigt positiv och såg det som en rolig sak istället för att vara rädd. Självklart var det läskigt, men jag försökte vända det till något positivt.
 
Dagen innan operationen åt jag pizza och massa godsaker. Dels för att jag inte skulle kunna äta på länge och dels för att man inte får äta något efter en viss tid dagen innan. När dagen var kommen åkte vi in till sjukhuset (USÖ) tidigt på morgonen. Mamma följde med mig dit. Jag fick ge lite blod ifall det skulle behövas under operationen och så fick jag sätta på mig de fina operationskläderna. Efter nån timme körde de upp mig till operationssalen och jag fick lägga mig på det kalla äckliga operationsbordet. De ställde lite frågor sen sprutade dom in någonting i armen på mig. Efter det sa dom "nu kommer du snart bli lite yr". Efter det kommer jag inte ihåg mer.
 


Kommentarer
Anonym

Hej, fint resultat. Ville bara att du ska veta om att det finns forskning och en chans att det går att förhindra ansiktsstruktur fel tidigt i ett barns uppväxt.
Om det låter intressant sök efter t.ex.;
- Mouth breathing
- Tounge posture
- How breastfeeding shapes the face

Vill inte att mina barn ska behöva lida av samma problem som jag och har därför läst på. Det finns en anledning varför djur inte har dessa problem, deras vardag har inte fått samma förändringar som människor. Exempelvis finns det ett experiment där apor har fått sin näsa blockerad får att sedan se hur munandningen påverkade deras ansikte och resultatet var ett helt deformerat ansikte. Man testade även att mata djur med väldigt mjuk mat och deras tänder blev snea och ansiktet deformerat.

Hoppas det här var till någon nytta!

2023-08-09 @ 11:39:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0